Krympflation…

Har du märkt lagt märke till att många livsmedelstillverkare börjar minskar förpackningsstorlekarna? Jag personligen tycker att det är jättebra. Förpackningsstorlekarna har ökat enormt under de senaste, låt säga 30 åren. Beroende på hur gammal du är kommer du kanske ihåg att en 100 g chokladkaka var STOR, och den lilla varianten var 30 grammaren. Lösgodis köper vi nu halvkilovis, för att inte tala om storleken på en vanlig chipspåse och en genomsnittlig glass-strut.

De stora förpackningarna är ofta dåliga både för hälsan och för miljön, åtminstone om det är något gott innehåll. Jag har iallafall väldigt svårt att låta min 200 g chokladkaka ligga kvar i skåpet och bara ta en liten bit då och då. Och likadant med storpack av färskvaror, det är lätt att köpa för mycket och sedan bli tvungen att slänga.

Men, det finns förstås en baksida, tillverkarna minskar förpackningsstorlekarna precis lagom mycket för att det inte ska märkas, men behåller priset. Alltså – högre kilopris för konsumenten = krympflation:)

Svenska Dagbladet har idag listat de tillverkare som varit duktigast på att krympflationera:

Gevalia, Löfbergs, Zoégas, OLW, Estrella, Toblerone erkänner att de minskar förpackningsstorlekarna för att öka vinsten.

Medan Brämhult (juice) och Magnum (glass) menar att de minskar förpackningsstorlekarna av hänsyn till konsumenternas hälsa (Magnum) och miljöhänsyn (Brämhult).

Vi må tycka vad vi vill om ”krympflationen” men alternativet hade varit att företagen låtit förpackningsstorleken vara oförändrad och höja priset istället. Så jag ser det som en ”win-win”:)

©Håkan Rodhe

4 reaktioner till “Krympflation…”

  1. Jag tror att minskningen av förpackningsstorlekar framför allt beror på att ICA, som dominerar dagligvaruhandeln med ca 50 % marknadsandel, kan vägra att gå med på prishöjningar. Enda sättet för leverantörerna att bibehålla lönsamheten när kostnaderna för löner, råvaror etc ökar är att göra en ny produkt som de då gör lite mindre.

    1. Ja, så är det säkert. Förmodligen är det två helt olika mekanismer i krympflationen, en som enbart är ekonomisk, och en som åtminstone utåt beror på miljö och hälsa-hänsyn (juice och glass).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *