Varför ska det vara dyrt att köra miljövänligt?

Diesel med 42% fossilfri inblandning kostar 16.40 kr/liter, 100 % fossilfri diesel kostar 17.50 kr litern. Varför måste det vara så?

Jag kollade först skatterna: Bensin – 60 % skatt. HVO 100 diesel – 0 % skatt. Så staten har gjort sitt.

Tyvärr verkar det vara höga råvarukostnader och produktionskostnader för HVO diesel. Det är ju en småskalig produktion i jämförelse med fossildiesel.

Men ju fler vi är som tankar HVO100, desto billigare borde det bli. Så här kommer en karta över var du kan tanka HVO100 diesel för personbil.

Här finns Circle K mackar med HVO100 för personbilar.

Och så ser vi fram mot höjda fossilbränslepriser:)

4 reaktioner till “Varför ska det vara dyrt att köra miljövänligt?”

  1. Tack för informationen! Misstänkte att det nog var brist på konkurrens, men hittade inte någon källa själv. Ska undersöka mer om palmoljan, fick uppfattningen om att det var mer barrträdsråvara, men det kanske bara gäller preem.

  2. Beror nog snarare på ej konkurrensutsatt marknad, Neste levererar till de flesta pumpar i SE, även Circle-K. HVO100 är väl också tveksamt om det är så bra för miljön då det driver på skövlingen av regnskog till förmån för oljepalmsplantager. PFAD som är den mest använda råvaran, men även ren palmolja används i tillverkningen av HVO100, i CircleK-soppan används minst 39% PFAD. Men visst, tanken är god.
    Några artiklar som belyser problematiken
    https://intelligentlogistik.com/nyhetsflode/miljo/ren-biodiesel-slut-som-drivmedel/
    http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/palmolja-snart-pa-en-mack-nara-dig/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *