Bensinupproret 2.0 …

Bensinupproret och liknande rörelser är anledningen till att jag skapat denna blogg som ett litet försök till motkraft. Jag är av den fasta övertygelsen om att det måste till väldigt tuffa beslut och inskränkningar i det liv som vi lever idag, för att kunna vända den globala uppvärmningen innan den når ”the point of no return”. Och vi måste hjälpa våra politiker att våga fatta dessa svåra beslut, utan att de som tar ansvar riskerar att bli avsatta i nästa val (Läs gärna min avsiktsförklaring ”There is no time”, ligger under kategorin ”Läs detta först”)

Och därför blir jag sorgsen, men inte förvånad, när jag läser om att Bensinupproret 2.0, en facebookgrupp vars enda syfte är att övertala politikerna om att sänka bensinskatten, har lyckats värva en halv miljon medlemmar på drygt en månad.

Men jag blir fly förbannad när jag ser tre av riksdagspartierna; M, KD och SD pumpar in pengar i facebook-kampanjer som uppmanar att oss att ansluta oss till Bensinupproret. Har de fullständigt tappat omdömet? Eller mera troligt, drabbats av Dunning-Kreuger effekten (Har du läst inlägget ”Bluff-syndromet” så vet du att det inte är en komplimang 🙂 ). Vill de ha en halv miljon organiserade väljare mot sig när de blir tvungna att höja bensinpriserna på riktigt?

Enligt SvD har minst 400 000 personer nåtts av M, KD och SD kampanjer och under de fem dagar kampanjen pågick som mest ökade bensinupprorets medlemmar med 300 000 personer. Så man kan tryggt utgå från att M, KD och SD ligger bakom en stor del av rekryteringen av Bensinupprorets medlemmar.

Så här är bensinpriset ungefärligen uppbyggt (ekonomifakta.se): 30 % produktionskostnad, 40 % bensinskatt (CO2 + energiskatt), 20 % moms och 10 % vinst till återförsäljaren.

Det riktigt intressanta är att varken M, KD eller SD har någon avsikt att sänka bensinskatterna för privatbilister. Enligt SvD så kan de som mest sträcka sig till att inte höja skatterna framöver (M och KD) och att sänka CO2 skatten för jordbruksmaskiner (SD). Så M, KD och SD arbetar aktivt för att få svenska folket att ansluta sig till en grupp som vill få igenom en bensinskattesänkning som M, KD och SD inte stödjer… Detta är fullständigt obegripligt…

Jag bor själv på landet och har full respekt för att många idag är helt beroende av bilen. Jag vill absolut att hela Sverige ska leva och fram till att fossilfria bilar är allmängods måste vi med någon metod subventionera dem som måste köra bil. Men inte genom ett sänkt bensinpris, det måste bli dyrare att köra när man har möjlighet till kollektiva transportmedel och det måste bli slut på dessa vansinniga transporter av råvaror till och från låglöneländer för bearbetning.

2 reaktioner till “Bensinupproret 2.0 …”

  1. Är nu nere i Tyskland, närmare bestämt Nürburgring för att köra bil. Mina ca 200 kurskamrater kör ALLA bensinslukande (kan vara ngn diesel, men tror inte det). Jag är här med min Tesla Model 3 Performance – elbil. Verkar ju utmärkt. Hemma i Sverige rullar den på el från vattenkraft och kärnkraft, men här – https://en.m.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Germany#/media/File%3AElectricity_Production_in_Germany.svg . UPPRÖRANDE. Framför allt att man håller på att avveckla den klimatneutrala kärnkraften…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *