Kanske inte för att jag just nu sitter och äter frukost i lugn och ro på konferenshotellet i Stockholm efter en natt på tåget istället för att stressa hit med fakirflyget från Sturup, utan för att hela flygskambegreppet sätter en stor press på flygbolagen. Inte bara för att attrahera kunder utan även för att kunna anställa kommande unga talanger från Greta-generationen.
Och flygskammen gör att det finns ett nytt sätt att nischa sig på den tuffa flygmarknaden. KLM har tagit detta till nästa nivå. I stora annonser går de ut med att ”Varför ta flyget när du kan åka tåg istället?” KLM har inlett ett samarbete med det lokala tågbolaget och ersätter den korta flygresan mellan Amsterdam och Bryssel (60 km) med tåg. Till och börja med är det ett flyg om dagen som ersätts, men målsättningen är att ersätta alla dessa flyg med tåg.
Det finns förstås andra flygbolag som gör bra saker också. SAS t.ex. klimatkomponeserar för alla Eurobonuskunder och BRA klimatöverkompenserap för alla sina flygresenärer.
British Airways säger att de planerar att sätta det första kommersiella elflygplanet i drift mellan London och Amsterdam är 2027. KLMs VD är lite mer försiktig, han menar att deras första kommersiella elplan kommer 10 år senare.
Är detta bra? Är det inte bara ”green-washing (små åtgärder för miljön för att få oss att må bättre men som inte har någon egentlig betydelse)” av flygning, jag hör vänner som flyger väldigt mycket rättfärdiga detta med att ”vi flyger alltid med KLM och de är bäst på miljöfrågor”? Jo det är nog bra, det är bara att inse att det inte kommer att gå att få majoriteten av folk att sluta flyga frivilligt, så det är viktigt att driva utvecklingen mot klimatvänligare flyg. När inte ens jag klarar av att avstå från resor dit jag inte kan ta tåg och som verkligen får känna på flygskammen, hur ska då alla andra som inte är lika insatta eller engagerade hitta motivationen att göra det? Var och en av oss gör en medveten eller omedveten risk-nytta analys när vi bestämmer oss om vi ska flyga eller inte. Är den personliga vinningen av att flyga inte så stor (som i fallet vid resor från Skåne till Stockholm) så är det inte så svårt att göra ett klimatsmart val och ta tåget istället. Men när det gäller t.ex. en semesterresa med vänner till ett ställe dit det inte går att ta tåg, då är det väldigt svårt att bestämma mig för att den miniminiminimala klimatpåverkan som just min flygresa gör väger tyngre än den fantastiska semesterupplevelsen. Men om jag visste att om jag låter bli att flyga så låter alla andra också bli att flyga – då skulle det inte vara ett svårt val för då vet jag att det blir en avsevärd positiv effekt av det som jag försakar. Därför måste det till lagstiftning, och jag ser fram mot den!
Den bästa flygresan för miljön är fortfarande den som inte blev av!
Källor: SvD, 20191126, Business insider, Deutschland 11.10.2019