Är du mellan 18-29 år? Äter du inte griskött idag? Då är det stor chans/risk att du börjar med det inom några år. Närmare bestämt 19,7 % har EU räknat ut. 30 miljoner kronor (till största delen finansierat av EU) får Danmark och Sverige för att skapa en konsumentrörelse som ska ledas av köpta influencers för att få ungdomar att tycka att det är gott och trendigt att äta gris. 40 nya produkter med gris som bas ska skapas och marknadsföras på youtube kanaler och bloggar på samma sätt som t.ex smink görs idag. ”Idag ska jag laga min nya favorit, EU korven. Titta så röd och fin den är, matchar precis mitt nya nagellack”:). Ni ungdomar kommer enligt EUs beräkningar att spendera 30% mer på grisprodukter när kampanjen är slut än vad ni gör idag.
Jag ingår inte i målgruppen men känner mig ändå väldigt provocerad av detta. Denna kampanj görs bara för att gris-industrin ska bli större och tjäna mer pengar. Den har ingenting med hälsa, miljö eller omsorg om ungdomarna att göra. EU har på decimalen räknat ut hur många ungdomar man kan ”omvända” med en viss summa pengar. Och räknar med att de ny griskonsumenterna ska generera 200 miljoner kronor till gris-industrin.
Skulle det inte vara kul att få deras kalkyler att slå fel?