Hur CO2 smart är en el-bil jämfört med en bil med förbränningsmotor? Jag skulle snabbt sammanfatta detta i gårdagens inlägg, men det var inte så enkelt som jag trodde.
Tidningen Ny Teknik presenterar följande generella siffror, jämförelsebil en dieseldriven mellanklass Volvo: Elbilen genererar 25 % mer CO2 än jämförelsebilen om elen är kolproducerad, 30 % mindre CO2 än jämförelsebilen om den drivs med genomsnittlig EU-el och ingen CO2 alls med Norge-el (producerad med vattenkraft).
Men jag började fundera lite – kan man öronmärka el från ett visst land och säga att just denna el är CO2 neutral? Hade inte jag konsumerat elen så hade den kunnat exporterats till något annat land som då inte hade behövt producera motsvarande mängd kol-el? I likhet med alternativkostnadsprincipen, det är inte gratis att bo i ett hus utan lån, kostnaden är den förlorade räntan/avkastningen på husets värde. Eller kan man kanske inte tänka så när det gäller el? Kanske någon som vet och kan kommentera?
Det är ju inte bara CO2 utsläppen under körning som är klimatpåverkande. Enligt IVL Svenska miljöinstitutet släpper tillverkningen av litium-jonbatterier ut 150-200 kilo koldioxid för varje kilowattimme energi som batterierna kan lagra. Det kan bli upp till 15-20 ton CO2 under tillverkningen av en stor Tesla med 50 mils räckvidd. Och hur ska man ställa detta i relation till alla andra pryttlar som ingår i en bil?
Det finns förstås de som har räknat på det här, t.ex. International Council on Clean Transportation (ICCT).
Man har försökt att väga in CO2 utsläpp under hela produktionen och användningen för en genomsnittsbil (120 g/mil), den CO2 snålaste fossilbilen Peugeot 208 1,6 BlueHDI och en elbil – Nissan Leaf med 30 kWh batteri. Resultatet från denna studien visar att elbilen vinner över fossilbilarna oavsett var de laddas. Skillnaden är dock inte så stor som jag hade hoppats…
Och vad händer om man jämför en Tesla med större batteri med en dieselbil som går på 50 % återvunnet bränsle?
Vilken sten man än vänder på i klimat/miljödebatten så väcks det nya frågor. Är tygpåsen egentligen miljövänligare än plastkassen när man handlar? Är det bättre att använda engångsbestick än att diska under rinnande vatten? Är det bättre att köpa tomater i lösvikt från Italien än plastinpackade från lokal producent?
Men för att travestera Descartes ”Jag tänker, alltså fattar jag ett mera miljövänligt beslut”
Jämförelserna mellan det ena och det andra alternativet, ”vilket är miljövänligast?”, alltid lika svåra och med blandade och ofta frustrerande resultat. När det kanske egentligen handlar om att inte välja alls, eller jo, att välja bort, att helt enkelt konsumera mindre…fast det är så svårt…