H&Ms VD Karl-Johan Persson är väldigt bekymrad över effekterna av klimatrörelsen i allmänhet och Greta Thunberg i synnerhet.
Klimatrörelsen försöker enligt Persson hindra viktiga?! beteenden som att konsumera och flyga. ”Ja, det kan leda till en mindre påverkan på miljön men kommer att ge fruktansvärda social konsekvenser”.
–” Klimatfrågan är otroligt viktig. Den är ett stort hot och vi behöver alla ta det på allvar – politiker, företag och individer. Samtidigt så är ett minst lika viktigt mål att eliminera fattigdomen”.
Charles Allen från Bloomberg Intelligence fäller följande omdöme om Perssons uttalande:
”Lågpris mode uppmuntrar uppenbarligen konsumenterna att köpa oftare och att slänga kläder som fortfarande fungerar… Konsumenterna vill ha hjälp av återförsäljarna att göra bra miljömässiga val”.
FNs Economic Commission for Europe menar att en del av problemet är att konsumenterna är mitt uppe en ”mode-era” som leder till ett ”miljömässig och socialt nödläge”, lite samma ord som Persson använder, men på precis motsatt sätt. Klädindustrin är ansvarig för ca 10% av det globala växthusgasustläppet och konsumerar med energi än flyg och transportbranschen tillsammans, enligt FN.
H&Ms omsätter 25 biljoner kr per år och jag litar inte på att Persson är helt opartisk när han ser de ekonomiska katastroferna komma som en följd av klimatrörelsen. Men, slit och släng har väl varit H&Ms paradgren. Klart att Persson blir orolig över att kläder med kvalitet och lång livslängd är ”den nya lilla svarta”©
Källa: https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-10-27/h-m-ceo-sees-terrible-fallout-as-consumer-shaming-spreads
©Håkan Rodhe